Skip to main content

Runningcoaching

Wat is Runningcoaching

Runningcoaching geeft je motivatie, inspiratie en kracht zodat je plezier in het leven weer toeneemt. Bij Runningcoaching gaat het niet om prestaties maar juist om ontspannen en lekker bewegen. Vooral het heel rustig opbouwen van hardlopen is kenmerkend.  Genieten van de buitenlucht terwijl spanningen langzaam verdwijnen.  

Runningcoaching alleen, lost niet alles op, maar uit diverse onderzoeken is gebleken dat bewegen een goede aanvullende therapie kan zijn. Dat hardlopen helpt om de stemming bij o.a. mensen met depressieve klachten te verbeteren. En vooral bij depressieve klachten en burn-out zijn goede resultaten geboekt.

 Welke effecten

  • vrijkomen van o.a. endorfine, wat voor een ‘lekker’ gevoel zorgt
  • verbetering van de conditie
  • verbetering van stemming en vermindering van angst
  • verhoging van zelfwaardering en zelfvertrouwen
  • vermindering van slaapstoornissen
  • leggen van sociale contacten 

Voor mensen met

  • stemmingsklachten
  • overspannenheid/burn-out
  • slapeloosheidsklachten
  • psychosomatische klachten
  • sociale angsten. 

Runningtherapie wordt vaak toegepast naast het geven van medicatie of psychosociale behandelingen. In specifieke gevallen kan ook eerst Runningtherapie worden ingezet waarna er mogelijk nog een aanvullende behandeling plaatsvindt. 

 Opzet loopprogramma

Tijdens de runningcoaching leer je om na 10 weken, minimaal twee keer per week een half uur ontspannen hard te lopen in een voor jouw passend tempo. Een keer per week volg je, alleen of in een klein groepje, een loopprogramma. Na 10 weken is er de mogelijkheid voor een introductie bij een hardloopvereniging voor een gratis les.

De training duurt ongeveer anderhalf uur en bestaat uit vier onderdelen: de ‘warming-up’, ademhalingsoefeningen, het hardlopen zelf en de ‘coolingdown’. Hierbij maak ik gebruik van mijn jarenlange ervaring met yoga en hardlopen en ik werk met thema’s, bijvoorbeeld ‘evenwicht’. Een ieder loopt in het tempo dat past bij het eigen niveau. Het is de bedoeling dat je daarnaast zelf ook nog 1 of 2 x per week loopt.

Aanmelding

Via je behandelaar of rechtstreeks. Voorafgaand heb je een intakegesprek en  bespreken we je jouw motivatie, mogelijkheden en klachten.  Voor de vergoeding van de kosten kan je contact opnemen met je zorgverzekeraar.